Kennisruimte
Image default
Zakelijke dienstverlening

Wat is het verschil tussen 1PL, 2PL, 3PL & 4PL?

Je kunt de logistieke goederenstroom binnen je bedrijf op veel verschillende manieren regelen. Je kunt het zelf in de hand houden, uitbesteden of compleet laten verzorgen door een bedrijf dat hierin gespecialiseerd is. Welke vormen er zijn en wat dit voor de logistiek binnen je bedrijf betekent vertellen wij je graag. Het verschil zit dus alleen in de partij die de logistieke goederenstroom verzorgt. Is dit het bedrijf dat de goederen maakt of een bedrijf die ingehuurd al worden. Waar ook weer een aantal concrete verschillen in zitten. Lees hieronder over de belangrijkste verschillen.

 

Tip: de logistieke werkzaamheden van jouw bedrijf uitbesteden? Informeer bij 5PLOGISTICS naar de mogelijkheden.

1PL

Bij 1PL verzorgt het bedrijf dat de goederen maakt ook het transport van de goederen. Dit is doorgaans een eigen zelfstandige afdeling. Met name grotere bedrijven hanteren een 1PL constructie vanwege de grote voordelen die het kan hebben. Je bent dan ook niet van derden afhankelijk! Dit geeft je overzicht.

2PL

Wanneer je als bedrijf voor 2PL kiest geef je de transport en opslag van je goederen uit handen aan een bedrijf met de nodige expertise. Je betaald voor de transport die je huurt en nodig hebt. Waardoor je wat meer vrijheid hebt in groei en kosten.  

3PL

Kiezen voor 3PL is heel specifiek! Je kiest ervoor om transport en de bijkomende service uit handen te geven. Waarbij het volledig wordt afgestemd op de behoefte van je als klant. Je hebt hierbij dus geen zorgen of risico als je tijdelijk wat meer of minder transport of opslag nodig hebt. 

4PL

Wanneer je voor 4PL kiest kies je voor een bedrijf dat de Supply Chain Management voor je uit handen neemt maar zelf geen transport of opslag heeft. In plaats daarvan huren ze de nodige logistiek in via langlopende contracten.