Het zal waarschijnlijk al redelijk wat jaren geleden zijn dat je gehoord hebt van het automerk Saab. De Zweedse autofabrikant stopte in 2011 namelijk al met de productie van nieuwe auto’s, toen ze in december van dit jaar faillissement aan moesten vragen. Toch vind je door het land nog vele liefhebbers van de auto’s die toentertijd zijn geproduceerd, zoals bijvoorbeeld de populaire Saab 96 en 99, die voornamelijk werden gebruikt voor rally races. Maar misschien wel de meest geliefde auto van Saab was de Saab 900. De eerste generatieIn de herfst van 1978 kwam het eerste model uit, dat gebaseerd was op de Saab 99. De 900 nam de beste eigenschappen van de 99, zoals bijvoorbeeld het motorbereik en het algemene uiterlijk, maar het ook wat verschillen met zijn voorganger. Zo had de 900 een langere neus gekregen, om te voldoen aan de veiligheidseisen in de Verenigde Staten. Dit model kreeg over de jaren heen nog enkele verschillende varianten, zoals een driedeurs- en een vijfdeurs variant en een cabriolet. Productie van deze lijn aan Saab 900s bleef doorgaan tot 1994, toen de tweede generatie, ook wel de nieuwe generatie genoemd, uitkwam. De tweede ‘nieuwe’ generatieDeze tweede generatie was gebaseerd op het GM2900-platform, net als de Opel Vectra A van rond die tijd. Om deze reden worden de twee auto’s nog vaak met elkaar vergeleken. De Saab NG900 – waar NG staat voor ‘nieuwe generatie’ – was de eerste Saab die gebruik maakte van het Saab Informatie Display. Hierop kon de bestuurder verschillende dingen zien, zoals de temperatuur buiten de auto, de tijd en brandstofverbruik. Ook van dit model werden er verschillende varianten gemaakt, waaronder ook weer een cabriolet. Daarnaast werd ook het Turbo model geboren, die een speciaal koppelingssysteem had, genaamd ‘Sensonisch’ schakelen. Dit hield in dat de auto geen koppelingspedaal had, maar dat de auto doormiddel van elektronica wist wanneer de bestuurder wilde schakelen. |
https://sweedspeed.com/saab-900/ |
