Het organiseren van een vergadering kan spannend zijn. Vooral wanneer er wat van afhangt, bijvoorbeeld een businessdeal of het lanceren van een belangrijke campagne. Wanneer je een belangrijke vergadering organiseert, is de locatie van groot belang. Denk allereerst aan de beschikbaarheid van de locatie. Vergaderen Utrecht centraal bijvoorbeeld, licht vlak bij het centraal station. Dit maakt het voor deelnemers die met het OV komen gemakkelijk bereikbaar. Aan de andere kant zijn ook de beschikbaarheid van parkeerplaatsen niet onbelangrijk. Hou er rekening mee dat de deelnemers met verschillend vervoer komen. Kies voor een makkelijk bereikbare locatie met zowel het OV als de auto. Hou de vergadering toegankelijk voor digitale deelnemersTegenwoordig zijn hybride vergaderingen heel normaal. Het kan voorkomen dat een deelnemer niet fysiek aanwezig kan zijn. Vergeet niet om een digitale vergaderlink toe te voegen aan de agenda-uitnodiging, zodat deelnemers op afstand kunnen deelnemen aan het gesprek. Software voor videoconferenties is ook handig voor het opnemen van vergaderingen. Opnamen van vergaderingen kunnen indien nodig een referentie zijn voor collega’s die de vergadering niet kunnen bijwonen, en ze kunnen nuttig zijn als er ooit verwarring is over onderwerpen die op dat moment zijn besproken of waarover overeenstemming is bereikt. Vergaderlocatie Utrecht voorziet daarom alle ruimtes van de juiste technologieën. Zorg voor een facilitatorWanneer je een vergadering houdt met meer dan twee aanwezigen, is het verstandig een notulist en facilitator te benoemen. Deze kunnen zowel de agenda van de vergadering als het gesprek dat tijdens de vergadering plaatsvindt bijhouden. De notulist en facilitator zouden niet dezelfde persoon moeten zijn omdat ze twee verschillende, belangrijke rollen spelen. De facilitator is verantwoordelijk voor het doornemen van de agenda aan het begin van de vergadering, het starten van het gesprek en zorgt ervoor dat de groep alle agendapunten in de vergadering behandelt. Zorg voor een notulistDe notulist is verantwoordelijk voor het noteren van de besproken onderwerpen onder elk agendapunt, actiepunten en volgende stappen. Ook eventuele deadlines voor aanstaande taken waarover de groep het eens is, houdt hij bij. Vervolgens moet de notulist de documentatie ter beoordeling met de hele groep delen. Dit doet hij binnen een dag na de vergadering. Als het op deze rollen aankomt, hou rekening met inclusie. De notulist hoeft niet de jongste persoon in de kamer te zijn, en de facilitator hoeft niet noodzakelijkerwijs de oudste persoon te zijn.
|