Het gebruik van de QR code

Een QR code kom je de afgelopen jaren steeds meer en meer tegen, en dan vooral op producten, in tijdschriften en bij reclames. Waarschijnlijk is iedereen inmiddels wel bekend met de QR code. Het is een soort barcode die je kunt scannen met een applicatie op je smartphone. Geloof het of niet, maar de QR code bestaat al sinds 1994. Alleen de code is nu pas populair geworden en daarmee ook populair geworden bij het grote publiek. We gaan in dit artikel uitleggen wat een QR code precies is, wat het doet en hoe het werkt.

 

De QR code wordt voornamelijk gebruik voor coding and marking. De afkorting QR staat voor Quick Response. Dit werkt eigenlijk op dezelfde manier als dat een barcode werkt. Het verschil echter tussen de QR code en de traditionele barcode is dat er bij het aanmaken van een QR code beslist kan worden wat de uitkomst moet worden wanneer de code gescand wordt. Dit is ook gelijk het grote voordeel van de QR code. De maker van de code kan dus kiezen waar de QR code naar moet leiden. Een paar uitkomsten zijn bijvoorbeeld een domeinnaam, een URL, verdere informatie of een notitie, contactgegevens, een telefoonnummer, een locatie in Google Maps of social media pagina’s zoals bijvoorbeeld Twitter, LinkedIn, Instagram of Facebook. Er zijn dus heel wat uitkomsten mogelijk met een QR code. Daarom is het gebruik van de code ook zo populair in het marketing vakgebied.

 

Een QR code wordt altijd met een QR code printer op een product, reclamepaneel, tijdschrift of iets anders geplaatst. Ook kan deze online verspreid worden. Mensen kunnen ze dan achteraf scannen met hun telefoon of tablet. Ze moeten hiervoor een applicatie downloaden die de code kan lezen. Wanneer deze gescand is zal je vanzelf worden geleid naar de bedoelde pagina.

 

http://www.kba-metronic.com/nl/