Kennisruimte

Bijles; voor veel scholieren dé oplossing om goed te blijven presteren

Tijdens de middelbareschoolperiode komt ongeveer ⅔  van de scholieren in Nederland in aanraking met bijles. Vooral bovenbouwleerlingen maken veelvuldig gebruik van bijlessen. Niet gek, want veel scholieren voelen een enorme druk om goed te presteren en een zo hoog mogelijke opleiding te behalen. In dit artikel gaan we hier dieper op in. Aan de hand van interview voorbeelden wordt dit nader toegelicht. 

Prestatiedrang

Menig leerling op de middelbare school voelt de druk om goed te presteren en hoge cijfers te halen. Het halen van een 8 of 9 is niet eens meer het hoofddoel. De leerlingen willen consistent goed presteren en voor talloze vakken voldoendes halen, zodat de schoolcarrière lineair kan verlopen. ‘’blijven zitten is not done. Als je vrienden gaan over naar het volgende leerjaar en zelf moet je nog een jaar blokken op zaken die je allang hebt gezien. Dat hou ik niet vol hoor’’, zegt Peter (14), een leerling in het derde jaar van het vwo in Amsterdam. Peter volgt sinds enkele weken bijles Nederlands bij Scriptiumom zich goed voor te bereiden op de Nederlands toetsen. De bijlessen volgt hij online via Microsoft teams gedurende anderhalf uur per week. 

Stigma

In het verleden keken mensen je gek aan wanneer je bijles volgt. Tegenwoordig lijkt een nieuwe wind te waaien met betrekking tot het ontvangen van aanvullend onderwijs. ‘’Men vindt dan dat je jezelf goed voorbereid op de toekomst’’, zegt Mikey. Mickey (17) uit vwo 6 vertelt ons waarom: ‘’ik ben in de vierde begonnen met bijles wiskunde voor wiskunde b. Het niveau en tempo kon ik gewoon niet allemaal bijbenen. Zeker niet met alle andere vakken op het VWO. Ik wil hierna graag een technische studie gaan doen. Dan heb je gewoon wiskunde nodig. Nu heb ik een keer in de week anderhalf uur les met een bijlesdocent om te zorgen dat ik bijblijf met wiskunde en mezelf niet op het laatste moment zorgen hoef te maken. Zo ben ik goed voorbereid op alle vakken wanneer ik de examens in ga’’. Over het stigma vertelt hij: ‘’ik begrijp wel waarom het vroeger was. Dan leek het alsof je dom bent, maar nu hebben steeds meer scholieren de ambitie om een goede educatie te volgen. Bijles nemen in de vakken waar je momenteel nog niet zo goed in bent, is dan een logische keuze.’’ 

Aanbevelingen

Het feit dat Mickey en Peter bijles volgen, steken ze niet onder stoelen of banken. Integendeel zelfs, ze bevelen het ook aan bij andere leerlingen. Peter merkt ook op: ‘’steeds meer leerlingen nemen bijles in vakken waar ze niet zo goed in zijn. Je hebt het er dan ook vaker over tijdens de pauzes en daardoor durven andere leerlingen ook de stap te maken. Uiteindelijk wil iedereen de middelbare school in een keer halen. Soms moet je dan een extra stapje zetten.’’