Kennisruimte
Image default
Marketing

Als bedrijf TikTok opnemen in je communicatiemix

TikTok is booming. De nieuwe applicatie groeide de afgelopen jaren – samen met LinkedIn en Pinterest – het meest. En waar het platform voorheen enkel jongere gebruikers trok, is daar ook een verandering in te zien; het aantal gebruikers stijgt namelijk ook bij een oudere doelgroep en op zakelijk gebied. Steeds meer bedrijven en influencers zijn aanwezig op TikTok. Het is misschien wat uit je comfort zone om met TikTok te starten, maar het heeft uiteindelijk vele voordelen. Welke dat zijn lees je in deze blog.

De cijfers

Zoals je hierboven al las, steeg het aantal TikTok-gebruikers de afgelopen jaren het meest van alle social media platforms. Dat blijkt uit het jaarlijkse social media onderzoek van social media management platform Coosto. Vergeleken met een jaar eerder, telt TikTok nu één miljoen Nederlandse gebruikers meer. Dat is een nog grotere stijging dan die van het jaar daarvoor. Toen betrof de stijging 700.000 Nederlandse TikTok gebruikers. Ook is te lezen in het onderzoek dat de meeste TikTokkers zich bevinden in een leeftijdsgroep tussen achttien en vijfentwintig jaar. Bovendien gebruikt men de app minimaal acht keer per dag met een kijktijd van plusminus 61 minuten.

Adverteren

We hebben er even op moeten wachten, maar eindelijk is het zover: adverteren op TikTok in Nederland is mogelijk. TikTok verwacht een doorklikratio van één procent in zogenaamde in-feed video ad’s. Wil je beginnen met adverteren? Dan kun je de business website van TikTok bezoeken en een aanvraag starten. Vervolgens wordt bepaald of het bedrijf in aanmerking komt voor een advertentie of niet. Wanneer je door de screening komt, worden de verschillende advertentiemogelijkheden besproken. Denk aan brand takeovers of gepromote hashtag-challenges.

Influencers

Influencers zijn niet weg te denken op social media. Dat geldt ook voor TikTok. Ze beheren niet alleen hun eigen kanaal, maar zetten zich ook in voor bedrijven in de vorm van betaalde ads. Zeker wanneer je als bedrijf nieuw bent op TikTok, kan het inzetten van een influencer een eerste ‘veilige’ stap zijn. Je ziet deze eerste stap voornamelijk terug bij bedrijven met een jongere doelgroep. Inleven in de belevingswereld van jongeren kan soms lastig zijn. Daarom kan een influencer – die zelf deel uitmaakt van deze jonge doelgroep – fungeren als schakel tussen jouw merk en doelgroep. Zij weten precies wat er leeft bij jongeren en komen met hun eigen persoonlijkheid veel spontaner over dan een ‘statig’ bedrijf. Als eerste kennismaking met een influencer, kun je eerst een pakketje met bedrukte promotieartikelen opsturen. Op die manier maakt de influencer op een originele manier kennis met jouw bedrijf en producten. Is er een match? Dan kan deze influencer jouw producten mogelijk promoten.

Pro-account

Wil je als bedrijf actief zijn op TikTok, maar is adverteren nog een stap te ver? Ook dan zijn er veel mogelijkheden. Neem bijvoorbeeld een pro-account in plaats van een standaard account. Met een pro-account kun je namelijk inzicht krijgen in statistieken. Denk aan videoweergaven, volgers, jouw meest trending video’s, etcetera. Ook kun je meer te weten komen over demografische gegevens van jouw volgers. Een andere manier om je bedrijf zichtbaar te maken op TikTok, is door hashtags te gebruiken, je Instagram- of Youtube- account te koppelen aan het TikTok-account en door ondertiteling te gebruiken.

Gerelateerde artikelen

Marketingstrategieën om te gebruiken voor een tuincentrum

Onverwachte content is hét ingrediënt tot succes

5 manieren om uw Tuincentrum Marketing te laten opvallen